:
věda, zabývající se duševními jevy; myšlení, způsob myšlení;duševní
stav ( rozpoložení );
společenská psychologie; souhrn citů, přání,
představ, návyků a nálad lidí, které; vznikají v procesu jejich
každodenního života a které jsou; obrazem jejich společenského bytí
Model: Bio-Psycho-Sociální; je spíše sociální věda
HISTORIE :
Aristoteles – Peri Psýché – O Duši; 1879 – laborator v Lipsku – Wundt; faktory vzniku: 1/ uvolnění církevních mravů; 2/ rozvoj spol.věd; 3/ společenská poptávka
zahrnuje:
podstata, vznik, vývoj, fungování a ovlivňování
Obory:
obecná psychologie – zabývá se podstatou
psychologie, psychiky a lidského vědomí
psychologie osobnosti -
zabývá se psychickými jevy
vývojová psychologie – stádia
vývoje člověka ( vývoj lidského jedince )
sociální psychologie –
vztahy mezi lidmi
fyziologická psychologie – mozkové
procesy
psychopatologie – abnormalitami duševního
života
dějiny psychologie – starověk až současnost Obory:
EXPERIMENTáLNí ; ELEMENTOVá , ASOCIANISMUS: W.Wundt: mechanismus sdružování elementů je asociace asocianismus.
GESTALT (tvarová, celostní): Max Wertheimer, Kurt Koffka, Wolfgang Kohler; výchozí myšlenka: celky nejsou vytvářenny spojováním elementů nýbrž to jsou celky strukturně uspořádané od samého počátku; učení vhledem
Přínos: zdůraznění celostnosti procesů v protikladu k atomismu.
PSYCHOANALýZA a další směry HLUBINNé (individuální, analytická,neopsychoanaláza):
Představitelé: S.Freud, A.Adler, C.G.Jung
S.Freud: fenomén nevědomí (vědomá povrchová vrstva, vrstva předvědomá, hlubinná něvědomá vrstva); pud sexuální Eros X pud smrti Thanatos;
Model osobnosti: Superego-složka týkající se nadvědomí, oidipovský komplex; Ego-jakási střední rovina,reprezentuje zkušenosti jedince,vědomé i nevědomé složky, Id:vrozené,pudy,vášeň
Projevy nevědomí:projekce,somatizace(psych.problémy do fyzických),introspekce,metoda volné asociace(napr.šedé místa ve snu), přenos,protipřenos
Přínos: pojem nevědomí,model osobnosti,hovoří o vývoji ,dynamice a změnách,téma dětské sexuality
Navazuje na Freuda; větší měrou akceptuje význam soc.determinantů na psychiku
Představitelé: K.Horneyová, E.Tromm, E.Erikson
Alfréd Adler: místo moci zdůrazňuje význam usilování člověka po moci; učení o pocitu méněcennosti(byl tělesně postižen,bludy),nezabývá se dispozicemi,význam vrozených předpokladů
C.G.Jung(žák Freuda), kromě individuálního zavedl také kolektivní nevědomí(co máme společné s ostatními v rámci naší kultury);
Archetypy:: anymus(ideální žena v naší mysli), stařec(moudrý člověk), dále milovník,bojovník, kouzelník, král;
Individuace: postupné vyrovnávání se s naším nevědomím;
Extraverze, Introverze: jaká je člověk;
Nová metoda diagnostiky nevědomí – asociační experimenty (rychle slova);
Delí jedince na: smyslové, intuitivní, emocionální, racionální
To co je pozorovatelné zvenčí, pozornost zaměřena na chování;
Zakladatel J.S.Watson – 1912 – vše je naučeno není vliv osobnosti;
Stimulus(podnět)-Reakce – ovládáme stimuly – reakce; zdůraznil význam vnějších soc.podmínek
NEOBEHAVIORISMUS:
S-O-R, O je chápána jako proměnná – souhrn různých osobnostních faktorů
Představitelé: C.Hull, J.Dollard,N.Miller, J.Guilford, H.Eysenck
HUMANISTICKá :
A.Maslow,V.E.Frankl,C.Rogers,J.Allport
Vznik 60.léta v USA, hlavní předst.Maslow;
Čerpá z humanismu a existencionalismu;
Vznik podmíněn osamělostí, pocity prázdnoty, otázkami po identitě člověka;
Přesvědčení: člověk je ve své podstatě dobrý, konstruktivní, rozumný, tvořivý
KOGNITIVNí :
Zabývá se poznáním, poznáváním a vybavováním;
Robert Stenber- inteligence
PROCESY A STAVY
adaptace člověka předpokládá: kognitivní procesy, citové procesy, procesy pozornosti, volní procesy, paměťové procesy
KOGNITIVNí PROCESY:
A/ bezprostřední smyslové poznávání; B/ zprostředkované (rozumové-kauzální vztahy mezi věcma)
A/
Počitek: element vjemu; Vjem: více počitků; čivost: schopnost mít při podnětech počitky – závisí na jejiích intenzitě, kvalitě, délce, životní praxi a zkušenosti člověka, na stavu organismu;
Vnímání: podává komplexnější obraz zkušenosti, je ovlivněno dosavadní zkušeností, zaměřeností člověka a právě probíhající činností;
Pozorování: zaměřené vnímání;
Představy: zrakové, sluchové, pohybové – dále halucinace(druh p.)
B/
V myšlení používáme pojmů, soudů a úsudků(str.80);
Myšlenkové operace:
Analýza
, neboli rozbor – cokoli vnímáme rozdělíme na části;
Syntéza
– neboli složení v jiný celek – vklad jednotlivostí do
určitého celku;
Zobecňování – má mít společný znak,
spojujeme společné nebo shodné vlastnosti lidí do obecního
poznatku;
Abstrakce – abstrakovat = vyvozovat;
Indukce –
vyrovnávání z jednotlivých případů nějaké závěry;
Dedukce –
je to zkreslování na základě podobenství;
Analogie –
přibližnost se stejnými jevy;
CITOVé EMOCIONLNí PROCESY:
Prožívání je dáno: vnější zkušenosti, vlastní jednání, vlastní tělesné i duševní procesy, osobní vlastnosti
Druhy:
1.
Tělesné city = nižší emoce;
2. Citová reakce;
3. Stavy
nálad;
4. Citové vztahy;
5. City vyšší = city vyššího vědomí;
Vyšší city: intelektuální, estetický, morální, sociální
Znaky emocí a citů: vázanost na jednince, polarita, intenzita, trvání;
Formy prožívání:afekt, nálada, vášeň;
Citovost: váha citové stránky v životě člověka;
Citová ovlivnitelnost, sugestibilita: míra podléhání citové nákaze
PAMěŤ A UčENí:
Krátkodobá
paměť – trvá několik minut ( např.změna rozvrhu)
Střednědobá
paměť – pamatování ( např.tel.čísla)
Dlouhodobá paměť –
závisí na motivaci, má logické zpracování,
Závisí na užívání a
opakování pojmů;
1.
Názorová paměť – na základě zpracování logického myšlení
2.
Mechanická paměť
3. Bezděčná paměť - bez toho, abych si ho chtěl
zapamatovat, tak si to zapamatuji
4. Záměrná paměť – chci
být ve stavu pozornosti,(hlavně učení ,“ co nejvíce se chci
naučit „..)
5. Slovní paměť – ( logická ) – na
základě logického myšlení
Fáze: zapamatování, uchování v paměti, vybavování a znovupoznávání;
Synapse: spoj nervových buněk;
POZORNOST:
Pozorování má výběrovou povahu, max. 72;
Je a/ bezděčná(bez úsilí) a za b/ záměrná;
Vlastnosti: rozsah, stálost, koncentrace, rozdělování, bdělost, rozstržitost
SNAžENí SE, VOLNí JEDNáNí:
Organizace činnosti člověka, která vede k určitému cíli;
Rozdíly v rámci volních vlastností: samostatnost, rozhodnost, cílevědomost, vytrvalost;
Vyplývají z určení vlastních sil vzhledem k situaci;
Poruchy činnosti:
Projeví se jako určité formy psych.jednání člověka;
Jsou vrozené nebo poškozením v průběhu života;
OSOBNOST:
Konkrétní člověk se všemi jeho duševními a fyzickými vlastnostmi;
Výkonové vlastnosti: aspirace, vůlní vl., vlohy, intelekt, dovednosti;
Charakteristika: 1/ celistvost, jednota (souhrn psych. Prvků, které spolu tvoří jednotu); 2/ jedinečnost; 3/relativní stálost; 4/ přizpůsobení, vývoj;
Vývoj osobnosti: socislizace člověka;
Hraje roli: 1/faktory vnitřní, bioologické, 2/vnější, sociální; 3/sebeutváření
Soc.učení:
1/
Rodiče ( vychovatele );2/ MŠ;3/ Škola;4/ Kamarádi;5/ Partnerský vztah
Hodnotový systém, Soubor činitelů představujících vnitřní hnací síly činnosti člověka;
Stimulace: vnější působení na prožívání a jednání člověka, cílevědomé ovlivňování a usměrňování jeho motivace;
Motivy(základní motivy jsou potřeby) jsou relativně stále nebo krátkodobé;
Potřeby(A.Maslow): jsou základním motivem. Jsou základní, biologické a sekundární, odvozené
Dělení potřeb: biologické, bezpečí a jistoty, sounálěžitosti a lásky, uznání a úcty, seberealizace;
Zájmy: trvalejší zaměření člověka na určitou oblast předmětů a jevů, patří ke zdrojům motivace
Návyky: opakované, ustálené a zautomatizované způsoby jednání člověka v situaci;
Individuální svéráz osobnosti, určen především vlastnostmi nervové soustavy – 60pr. vrozené;
Temperamentové char.: intenzita a rychlost,odolnost, citovost,náladovost,výrazovost;
Cholerik
– je nedůtklivý, neklidný, je velice vznětlivý, impulsivní,
útočný, bojovný, náladový, velice aktivní .
Sangvinik – je
to typ dobrého vůdce, optimista, aktivní, čilý nenucený, velmi
přístupný,
hovorový, velmi dobré společenské uplatnění.
Flegmatik
– je velice klidný člověk, uvážlivý ,obezřetný, velmi dobře se
ovládá, je spolehlivý
nejedná ukvapeně.
Melancholik – umí
se vcítit do druhého, je zranitelný, tichý, nespolečenský, pesimista,
je
úzkostlivý, střízlivý, náladový.
Postoje:uplaťňují se v profilování člověka; relativně stálé,kladné nebo záporné hodnotící soudy,názory, přístupy, citové vztahy a tencence jednat podobně v obdobných situacích.
Stránky v postoji: kognitivní, emotivní a konativní;
Vznik: více shodných zkušeností, vlivem intenzivních citových prožitků, převzetím od cizích;
CHARAKTER: soustava relativně stálých duševních vlastností člověka; jeho vlastnosti jsou zčásti stále zčásti proměnlivé; utváří se dlouho, při tom hrají roli aktivity člověka;
Součástí char.vlastnostíu jsou morální vlastnosti a svědomí.
Okruhy charakterových vlastností: 1/ vlastnosti vyjadřující vztah člověka ke světu a určující jeho základní hodnotovou orientaci, 2/odrážející vztah člověka k činnosti, kterou vykonává, 3/vl. Odrážejcí vztah člověka k druhým, 4/vztah k sobě samému;
5ti faktorový Mode osobnosti Big-Five (OCEAN)::
-z lexikálního přístupu;
5 rozměrů: otevřenost vůči zkušenosti, svědomitost, extraverze, přívětivost, vyrovnanost
PORUCHY OSOBNOSTI:
Bud genetické nebo vyvolané vlivem soc. prostředí;
Poruchy intelektu-oligofrenie: vždy organicky podmíněny(poškození mozkových struktur);
Typy: debilita (8let); imbecilita (3-5let) – nezvdělavatelný, pouze základní hygienické požadavky, idiotie;
Psychózy: závažnějsí duševní choroby, které v závislosti na organickém poškození nepříznivě ovlivňují zvláště prožívání jedince;
Neuózy: bývají spíše funkčními poruchami, základem vzniku citlivější nervová soustavu, vliv prostředí
Poruchy motivace: frustrace (deprivace-v dlouhodobé nemožnosti uspokojovat potřeby)když znemožnění realizace motivované činnosti; vyrovnávání se s frustrací: agrese, egocentričnostkompenzace,sublimace,racionalizace(interpretuji se ti lide sami priznive), projekce, únik do fantazie a snění, fixace(stereotypní chování), negativismus;
Projevy: tréma, citové ustrnutí, přizpůsobením se překážce;